Distributieriem vervangen

Distributieriem

De distributieriem zou je de levensader van de motor kunnen noemen. Hij vormt een verbinding tussen de krukas, die helemaal onderin de motor ligt, en de nokkenassen, die helemaal bovenin de motor zitten. De distributieriem zorgt ervoor dat allerlei componenten in de motor op de juiste manier met elkaar samenwerken. De meeste auto’s hebben een distributieriem, maar sommige auto’s hebben een distributieketting. Die doet hetzelfde. Voor beide geldt een door de autofabrikant opgegeven vervangingstermijn. Want een gebroken distributieriem of een versleten distributieketting kan enorme motorschade veroorzaken.

Waarom distributieriem vervangen?

Een moderne distributieriem gaat weliswaar lang mee, maar moet toch op tijd vervangen worden. De distributieriem slijt op den duur, wordt dunner en minder sterk. Zelfs wanneer je weinig kilometers rijdt, slijt de distributieriem. De riem droogt op den duur uit, wordt broos en kan in het ergste geval breken. Gebeurt dit tijdens het rijden, dan kunnen de zuigers en de kleppen botsen, met forse motorschade als gevolg. Niet zelden is dan een motorrevisie nodig, met alle kosten van dien.

Wanneer vervang je een distributieriem?

Het onderhoudsinterval van de distributieriem verschilt per merk en type auto. Autofabrikanten hanteren meestal 2 verschillende vervangtermijnen: het aantal kilometers en het aantal jaren. Rijd je veel kilometers, dan moet de distributieriem eerder vervangen worden, bijvoorbeeld elke 120.000 km. Rijd je weinig kilometers, dan moet de riem na een door de fabrikant aanbevolen aantal jaren vervangen worden, bijvoorbeeld na 6 of 8 jaar. Informeer bij een AutoCrew-autobedrijf in de buurt naar de vervangingstermijn van jouw auto.
N

Veiligheid onderweg

N

Comfort

N

Grote motorschade voorkomen

Presets Color

Primary
Secondary